[Tanya Ustaz] Soal Jawab Akikah
Ayu Nadirah
1/23/2024
1. Apakah tujuan aqiqah dibuat ke atas anak yang dilahirkan?
Aqiqah adalah suatu ibadah yang dilakukan oleh umat Islam untuk menyambut kelahiran anak. Ibadah ini melibatkan penyembelihan haiwan tertentu untuk kepentingan anak, di samping mencukur atau memotong rambutnya dan memberi nama untuk anak itu. Menurut Imam Syafi’e, melaksanakan aqiqah adalah sunat muakkad. Aqiqah mempunyai beberapa hikmah, antaranya:
- Merupakan bentuk taqarrub dan syukur kepada Allah SWT atas kelahiran anak.
- Mewujudkan hubungan yang baik sesama tetangga mahupun saudara dengan turut merasakan kegembiraan atas kelahiran.
- Perlindungan daripada syaitan yang dapat mengganggu anak yang baru lahir.
- Aqiqah adalah tebusan hutang anak untuk memberikan syafaat kepada kedua orang tuanya pada hari perhitungan kelak.
2. Apakah hukum aqiqah?
Hukum melaksanakan aqiqah adalah sunat muakkad.
3. Siapakah yang dituntut untuk melakukan aqiqah?
- Ibu bapa atau penjaga yang menanggung nafkah bayi.
- Datuk atau nenek yang ingin mengakikahkan cucu mereka, seperti baginda Nabi Muhammad SAW mengakikahkan cucu baginda iaitu Sayyidina Hassan dan Hussain RA.
- Diri sendiri jika seseorang individu itu sudah dewasa dan berkemampuan, tetapi sewaktu kecil dia belum diakikahkan oleh ibu bapa, datuk atau penjaganya. Maka dia boleh melakukan akikah untuk dirinya sendiri.
4. Perlukah menyebut nama ketika menyembelih aqiqah?
Tidak ada kewajipan untuk menyebut nama ketika menyembelih akikah. Cukup sekadar niat untuk melakukan akikah.
5. Bolehkah orang lain melakukan aqiqah untuk anak selain daripada ibu bapanya?
Orang lain boleh melakukan aqiqah untuk anak selain daripada ibu bapanya, asalkan mendapat izin daripada ibu bapa atau penjaga anak tersebut.
6. Adakah anak lelaki perlu diakikahkan dengan menyembelih dua ekor kambing serentak atau boleh dilakukan secara berasingan?
Hukum asal sembelihan aqiqah bagi anak lelaki ialah dua ekor kambing dan disembelih dalam satu majlis. Namun, jika tidak mampu atau ada halangan tertentu, maka tidak mengapa jika disembelih pada kesempatan dan hari yang lain, cuma ia kurang afdal. Inilah juga fatwa yang dikemukakan oleh beberapa ulama seperti Syeikh Muhammad al-Mukhtar al-Syinqithi dan Syeikh Ibn Baz.
7. Adakah boleh laksanakan aqiqah dua bahagian lembu untuk anak lelaki dan satu bahagian lembu untuk anak perempuan pada seekor lembu yang sama?
Membahagikan lembu kepada dua bahagian untuk anak lelaki dan satu bahagian untuk anak perempuan pada seekor lembu yang sama juga dibenarkan, asalkan tidak berkurang daripada satu bahagian bagi setiap anak perempuan.
8. Sekiranya tidak mampu, bolehkah aqiqah dilakukan setelah anak mencapai baligh atau dewasa?
Menurut hukum syarak, aqiqah disyariat untuk dilakukan pada tujuh hari pertama kelahiran anak. Namun, jika tidak mampu melaksanakan aqiqah pada masa tersebut, ia boleh dilakukan pada masa yang lain sebelum anak mencapai baligh atau dewasa. Sekiranya anak sudah baligh dan belum dilakukan aqiqah, hukum sunnah akikah bagi orang tuanya menjadi gugur. Namun, si anak masih boleh melakukan aqiqah ke atas dirinya sendiri pada bila-bila masa.
9. Bolehkah anak yang telah dewasa melakukan aqiqah untuk diri sendiri?
Ya boleh, sekiranya anak itu belum diaqiqahkan oleh mak ayahnya.
10. Bolehkan melakukan aqiqah untuk anak yatim menggunakan harta mereka?
Aqiqah adalah suatu ibadah yang disyariat dilakukan oleh kedua ibu bapa sebagai tanda syukur kepada Allah atas kelahiran anak. Oleh itu, akikah tidak boleh dilakukan dengan menggunakan harta anak yatim. Sebaliknya, kita disarankan untuk memberikan harta yang halal dan baik kepada anak yatim sebagai sedekah atau hadiah.
11. Bagaimana mengira hari ketujuh dari kelahiran anak?
Untuk mengira hari ketujuh dari kelahiran anak, kita perlu mengambil tarikh kelahiran anak dan menambahkan enam hari ke atas tarikh tersebut. Contohnya, jika anak dilahirkan pada 1 Januari 2024, maka hari ketujuh kelahiran anak adalah pada 7 Januari 2024.
12. Apakah amalan sunat lain yang boleh dilakukan serentak dengan pelaksanaan aqiqah?
Selain penyembelihan aqiqah, terdapat beberapa amalan sunat yang boleh dilakukan serentak semasa berlangsungnya aqiqah. Antara amalan sunat tersebut adalah:
- Mengadakan majlis cukur rambut: Sunat untuk mencukur rambut bayi pada hari ketujuh selepas kelahiran.
- Memberi nama kepada bayi: Sunat untuk memberi nama kepada bayi pada hari ketujuh selepas kelahiran.
- Memberi sedekah: Sunat untuk memberi sedekah sebanyak berat rambut bayi yang dicukur.
- Memasak daging akikah: Sunat untuk memasak daging akikah dan berkongsi dengan jiran dan keluarga.
- Berdoa: Sunat untuk berdoa ketika hendak menyembelih haiwan akikah agar sembelihan diterima Allah SWT dan anak yang dilahirkan itu memiliki iman yang teguh dan akhlak yang terpuji.
13. Siapakah yang layak menerima daging sembelihan aqiqah?
Daging sembelihan akikah boleh dibahagikan kepada tiga bahagian. Bahagian pertama diberikan kepada keluarga sendiri, bahagian kedua diberikan kepada saudara-mara dan jiran tetangga dan bahagian ketiga diberikan kepada orang miskin dan fakir.
14. Bolehkah mengagihkan daging aqiqah kepada orang bukan Islam?
Bergantung pada keadaan sekiranya jiran kita bukan beragama Islam, dibolehkan untuk memberi sedikit daging aqiqah. Memang menjadi hak jiran itu sama ada Muslim atau sebaliknya merasa gembira dengan kegembiraan kita, maka memberikan sedikit masakan jamuan aqiqah kepada jiran yang bukan Muslim tidak bertentangan dengan tujuan asal sambutan aqiqah itu dilakukan. Jika tidak menghadiahkan sedikit makanan kepada jiran tersebut, dikhuatiri akan menimbulkan perasaan kecil hati.
15. Bolehkah melakukan aqiqah dengan hanya seekor kambing sahaja untuk anak lelaki?
Dibolehkan. Ini adalah pendapat dalam Mazhab al-Syafi’e seperti dinukilkan oleh al-Imam al-Syirazi dalam kitabnya al-Muhazzab dan begitu juga disebutkan oleh al-Imam al-Nawawi dalam kitabnya al-Majmu’.
Ini berdasarkan sebuah hadis daripada Ibn Abbas RA:
16. Apakah yang perlu dibaca ketika menyembelih aqiqah?
Sudah menjadi intipati amalan dalam Islam bahawa setiap amalan itu perlu didahului dengan doa. Ini bagi menambahkan lagi kesempurnaan sesuatu ibadah. Maka dalam konteks penyembelihan haiwan aqiqah, mulakan dengan membaca Bismillahirrahmanirrahim. Kemudian diikuti dengan doa “Ya Allah, ini adalah akikah (sebut nama anak), ia merupakan nikmat daripadaMu, dan kepadaMu kami kembalikan.”
17. Perlukah ibu bapa yang berniat aqiqah dan anak hadir sewaktu penyembelihan aqiqah?
Tidak ada ketentuan yang mengharuskan ibu bapa atau anak hadir saat penyembelihan aqiqah. Namun, disarankan agar keduanya dan anak untuk hadir saat penyembelihan aqiqah untuk mengambil pengajaran tentang aqiqah, selain mengeratkan hubungan keluarga.
18. Bolehkah mewakilkan penyembelihan aqiqah anak kepada pihak tertentu?
Sudah menjadi kebiasaan umat Islam di seluruh dunia, di mana mereka mewakilkan penyembelihan korban kepada pihak tertentu, sama ada pihak masjid, tukang sembelih atau syarikat tertentu seperti yang berlaku di Makkah al-Mukarramah pada musim Haji. Maka mewakilkan penyembelihan korban kepada pihak lain adalah suatu yang dibenarkan oleh agama bagi memudahkan amalan.
19. Adakah aqiqah perlu dilakukan pada had umur tertentu?
Batas umur untuk melakukan aqiqah pada anak lelaki dan perempuan adalah sama. Ada beberapa pendapat yang mengatakan bahwa akikah dilakukan ketika bayi baru lahir atau pada hari ke tujuh setelah kelahirannya. Namun, ada juga yang mengatakan bahawa aqiqah boleh dilakukan pada hari ke-14 atau ke-21 setelah kelahiran anak. Oleh itu, tiada batasan umur tertentu untuk melakukan aqiqah. Sebaiknya dilakukan sebelum anak mencapai umur akil baligh.
20. Apakah hikmah di sebalik tulang haiwan aqiqah tidak boleh dipatah-patahkan?
Kita dituntut supaya tidak mematahkan tulang haiwan sembelihan aqiqah, akan tetapi sunnah dipotong mengikut sendi haiwan tersebut. Ini sesuai dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, iaitu ketika Fatimah mengadakan aqiqah anaknya, maka Rasulullah SAW bersabda; “Makan dan jamulah seleramu, tetapi janganlah kamu memecahkan tulangnya.” Antara hikmah di sebaliknya tuntutan tersebut adalah supaya anak itu akan membesar dengan sempurna dan tidak ditimpa perkara yang boleh mencacatkannya sehingga patah dan lain-lain.
Di sini kami simpulkan beberapa jawapan kepada empat keadaan:
- Jika janin gugur setelah tempoh empat bulan atau lebih, maka disunatkan aqiqah ke atasnya.
- Jika janin gugur sebelum cukup tempoh empat bulan, maka tidak disunatkan aqiqah ke atasnya.
- Jika seorang anak dilahirkan, kemudian meninggal dunia sebelum sampai hari ketujuh kelahirannya, maka sunat untuk melaksanakan aqiqah ke atasnya mengikut pendapat yang rajih di antara empat mazhab.
- Jika seorang anak yang dilahirkan, kemudian meninggal dunia setelah berlalunya tempoh tujuh hari dari tarikh kelahirannya dan setelah ibu bapa berkemampuan, maka tetap disunatkan juga untuk aqiqah ke atasnya berdasarkan pendapat yang paling sahih dalam mazhab.
22. Bolehkah individu yang berniat aqiqah makan daging sembelihan itu?
Daging sembelihan daripada ibadah aqiqah boleh dimakan oleh ibu bapa anak yang diaqiqahkan. Mereka mestilah tidak memakan daging itu sendiri tanpa menjamu orang lain. Oleh itu, jika anda berniat untuk melaksanakan aqiqah, anda boleh memakan daging sembelihan tersebut bersama ahli keluarga terdekat, jiran tetangga, sahabat handai dan fakir miskin.
23. Bagaimanakah cara pembahagian daging aqiqah?
Dalam Islam, pembagian daging aqiqah dilakukan dengan membagi-bagikan daging tersebut kepada orang yang berhak menerimanya. Golongan yang berhak menerima daging aqiqah adalah seperti berikut:
- Keluarga yang melaksanakan aqiqah.
- Ahlul bait.
- Fakir miskin.
Pembahagian daging aqiqah dapat dilakukan dengan cara dihadiahkan, disedekahkan, atau dimakan sendiri. Terdapat perbezaan pendapat antara ulama mengenai pembahagian daging aqiqah, namun sebagian besar ulama sepakat bahawa pembahagian daging aqiqah hampir sama dengan pembahagian daging korban. Sebahagian daging boleh dimakan oleh keluarga yang melaksanakan aqiqah dan sebagian lagi disedekahkan kepada fakir miskin dan jiran tetangga. Berbeza dengan korban yang dagingnya sunat diagihkan secara mentah, aqiqah pula sunat dimasak dengan masakan yang manis dan dibuat jamuan atau diagihkan setelah dimasak. Dalam sebuah hadis riwayat al-Baihaqi daripada Aisyah RA; “Sedekahkan daging aqiqah dalam keadaan sudah dimasak itu adalah sunnah.”
24. Bolehkah niat korban dan aqiqah digabungkan?
Tidak boleh menggabungkan niat aqiqah dan korban dalam satu masa. Meskipun korban dan aqiqah adalah dalam jenis yang sama iaitu sembelihan, namun kedua-duanya adalah ibadah sunat yang membawa maksud tersendiri dan berbeza antara satu sama lain. Pendapat ini juga lebih bersifat ihtiyat (hati-hati) dan keluar daripada perselisihan yang ada.
25. Bolehkah aqiqah ditangguh jika ibu bapa tidak mampu?
Sekiranya ibu bapa tidak mampu melaksanakan aqiqah pada hari ketujuh kelahiran anak, maka aqiqah boleh ditangguhkan sehingga anak berusia 14 hari. Jika masih tidak mampu, aqiqah boleh dilakukan sehingga anak berusia 21 hari. Jika ibu bapa masih juga tidak mampu, maka aqiqah boleh dilakukan ketika anak sudah dewasa (baligh). Namun, jika ibu bapa sememangnya tidak mampu melaksanakan aqiqah, maka keharusan melaksanakan aqiqah itu menjadi gugur.
26. Bolehkah aqiqah dilakukan untuk anak angkat?
Aqiqah adalah sembelihan yang dilakukan untuk menyambut kelahiran anak. Ia boleh dilakukan untuk anak angkat, asalkan orang yang mengasuh dan memberi nafkah kepada anak tersebut yang memikul tanggungjawab berkenaan.
27. Bolehkah ibu bapa melaksanakan aqiqah untuk anaknya jika mereka masih mempunyai hutang yang belum selesai?
Jika ibu bapa ingin melaksanakan aqiqah untuk anak mereka dan masih mempunyai hutang yang belum selesai, mereka boleh berhutang untuk melaksanakan aqiqah, asalkan mereka memiliki sumber penghasilan yang cukup untuk membayar hutang tersebut di kemudian hari dan tidak membebankan.
28. Apakah hukum meminjam duit untuk melaksanakan aqiqah?
Pada dasarnya tiada masalah jika hendak melakukan aqiqah dengan cara berhutang, asalkan hutang tersebut mampu dibayar kembali.
29. Sekiranya ibu atau bapa belum diakikahkan, tetapi kini telah melahirkan bayi, maka aqiqah siapa yang perlu didahulukan?
Aqiqah adalah sunnah muakkadah, Oleh itu, jika ibu atau bapa belum diaqiqahkan, tetapi telah melahirkan bayi, maka aqiqah si bayi perlu didahulukan.
30. Adakah seseorang boleh menaja mereka yang memerlukan untuk melaksanakan aqiqah?
Jika seseorang tidak mampu untuk melaksanakan aqiqah, maka ia tidak diwajibkan untuk melakukannya. Namun, jika seseorang ingin menaja aqiqah orang lain, itu dibolehkan. Jika seseorang ingin menaja aqiqah orang lain, maka ia harus memastikan bahawa sumber dana yang digunakan untuk menaja aqiqah tersebut adalah halal dan tidak berasal daripada riba, selain mendapatkan keizinan daripada ibu bapanya terlebih dahulu.